KJØPE GITAR

Spilleglede henger sammen med at man har et passende instrument å spille på. De yngste elevene (8-10 år) bør derfor ha en gitar i 3/4- eller halv størrelse.

"Hvordan vet jeg om gitaren jeg har er god nok?"

Noen har en gitar stående hjemme. Det kan være bra å spare penger, men vi opplever desverre ofte at folk kommer med for dårlige instrument. Dette gjelder spesielt stålstrengsgitarer, som ofte er "harde" å spille på, dvs. at de krever for mye krefter for å trykke ned strengene i venstre hånd. Vi fraråder derfor nybegynnere, spesielt barn, å begynne på en stålstrengsgitar.

"Skal jeg kjøpe el-gitar eller kasse-gitar?"

Dersom du ikke vet helt hva slags musikk du vil spille, vil lære litt grep, kan en nylonstrenger være greitt å begynne med. Det er imidlertid ikke slik at alltid det er best å begynne med nylonstrengs gitar. Dersom du vil spille pop- og rock er dette musikk som ofte ikke fungerer godt på en nylonstrenger. Du bør derfor velge el-gitar, slik at du kan prøve å spille musikken slik den er ment.

"Vi skal jo bare prøve litt, er det nødvendig å kjøpe ny gitar da?"

Motivasjon henger sammen med å få gode musikalske opplevelser og mestringsfølelse på gitartimen. Det krever igjen at man har et egnet instrument å spille på.Dersom man skal prøve noe bør man prøve det på en ordentlig måte. Det innebærer at man f. eks. bør ha el-gitar og forsterker hvis man skal spille rock.

"Hvor mye koster en gitar som er god nok?"

Kjøp et skikkelig instrument! Pris gjenspeiler ofte kvalitet. Spilleglede henger også sammen med at man har et ordentlig instrument å øve seg på. Dra i en musikkbutikk og prøv et instrument, eller få noen i butikken til å demonstrere det for deg. Du bør bruke minimum kr. 2000 på el-gitar og forsterker. En grei nylonstrengsgitar for nybegynnere koster ca. kr. 1000 og oppover.

Vi anbefaler:

Nylonstrengs gitar:

Yamaha CS45AII (3/4 størrelse)

Yamaha CGSI02AII (1/2 størrelse)

El-gitar:

Epiphone Les Paul Special

Forsterker:

Line 6 Spider IV

For informasjon om andre instrument ta kontakt med den enkelte lærer.

Ski

Ski musikkskole